U bent hier

Denemarken 2006 deel 3

Door joost op ma, 02/05/2011 - 20:50
Odrecht onder zeil

REISTRAJECT 3: VAN HALS VIA RENDSBURG NAAR ENKHUIZEN

 We zijn nu echt op de terugreis. op Zondag 6 augustus verbreken we het Odrecht afstandsrecord: we varen die dag in 16 uur 83 mijl (ca 160 km). Voor de deelnemers aan de Volvo Ocean Race een lachertje maar voor ons met een gemiddelde snelheid van 9 km per uur niet. Maar na zo'n lange dag doen we het weer rustig aan. We hebben het lange stuk aan de Oostkust van Jutland achter ons en kunnen nu niet meer op het Kattegat verrast worden door slecht weer.

 We brengen een paar dagen door in het gebied tussen Ebeltoft en Aarhus. We gaan voor anker in een prachtige baai bij Tved en bezoeken daar het 11e eeuwse kerkje met prachtige fresco's. Op Vrijdag 11 augustus komt Ingrid aan op het vliegveld van Billund bij Vejle en de volgende dag komt Sebastian daar ook aan. Hij is alleen van Amsterdam naar Billund gevlogen. We zakken langzaam af naar het Zuiden en kunnen de extra mankracht goed gebruiken. Ingrid aan het roer en Sebastian op zoek naar de boeien. Voor het 100 jarig bestaan van de Odrecht heeft Nol Oyevaar een gansObord gemaakt en dat spel wordt nu veelvuldig gespeeld.

 We hebben de laatste tijd veel regen. Raken we tenminste het zout van ons schip kwijt en blijven de plantjes van Titia's kruidentuintje groen. Sebastian is ook aan boord van de Odrecht.En hij wil graag een verhaaltje aan jullie vertellen:"Hallo kinderen. Gaat het goed? Heb je veel speelgoed voor in de tuin en voor te bouwen? Morgen ga ik naar de Lego-winkel. Ik heb mijn zakgeld meegenomen. En dan ga ik Lego-City kopen. En vandaag heb ik ook door de verrekijker gekeken. Ik zag groene en rode boeien. En ook een onbewoond eiland met alleen maar gras."

Hier een berichtje van Ingrid. "Net zoals Sebastian ben ik van Schiphol naar Billund gevlogen. We zaten niet in hetzelfde vliegtuig, want Sebastian kwam 1 dag later, maar hij blijft weer twee dagen langer. In totaal blijft Sebastian zes dagen. Met z'n vieren hebben we zondagmiddag 13 augustus 2006 zes Deense bollen opgegeten. Maar zaterdag 12 augustus 2006 al aten we een lekkere quiche en aardbeien op. Zondagavond 13 augustus 2006 staat Thais op het menu. Het regent legostenen, dus we zitten lekker binnen in de boot. Tenminste als we niet varen, want we zijn van de Gamborg-fjord helemaal naar de Haderslev-fjord gevaren".

Afscheid in Rendsburg

In Haderslev nemen we afscheid van Ingrid. Zij neemt de bus via Kolding naar Billund airport om terug te vliegen naar Nederland. Met Sebastian gaan we lego kopen en hij maakt een prachtige politieboot die ook echt kan varen. We varen langs de (bij ons) bekende plaatsjes in Denemarken zoals Dyvig en Horup Hav. Vlot de Oostzee over naar Duitsland waar Karin op 18 augustus Sebastian ophaalt in Rendsburg.

Waterhuishouding Als we thuis de koude of warme kraan open draaien vinden we het de normaalste zaak dat er water uit komt. Dat alles dankzij de aansluiting op de waterleiding. Aan boord van een schip is dat allemaal anders. Aan boord van de Odrecht zitten er onder in het schip 2 watertanks waar elk 750 liter water in kan. Met een electrische pomp wordt er water in een druktank van ca 25 liter gepompt. Deze druktank is verbonden met de kranen aan boord en de boiler. Zodra de druktank leeg is wordt automatisch water opgepomt. Het apparaat dat dit doet heet hydrofoor. Helaas laat de hydrofoor het op een dag afweten. Wij zijn niet in staat om hem te repareren. We staan nu voor de keus een werf op te zoeken en er mogelijk dagen te liggen voor de reparatie of een alternatieve oplossing te vinden. We kiezen voor het laatste. Met behulp van een handpomp pompen we water vanuit de watertank in 12 lege Spa flessen. Bij alle wastafels en in de keuken zetten we deze Spa flessen. In feite het principe van de lampetkan. Alleen douchen gaat niet. Maar gelukkig kan dat in alle jachthavens waar we aanleggen. We gebruiken ca 12 Spa flessen per dag en het water pompen met de hand gaat gelukkig vrij simpel. Ons dagelijkse watergebruik is nu terug gebracht van circa 35 liter per persoon naar 10 liter.

We hebben een vlotte terugreis: Kielerkanaal, het oversteken van de rivieren de Elbe, de Weser en de Jade doen we in 2 dagen. Als we op zondagmiddag 20 augustus bij Minsener Oog voor anker liggen komen bij laag water talrijke wadlopers ons schip bekijken. Wij gaan zelf natuurlijk ook van boord om van de weidsheid en de stilte van het drooggevallen wad te genieten. We besluiten het duitse waddeneiland Langeoog aan te doen en daar een dagje te blijven liggen. We waren hier voor de laatste maal in 1979 samen met Paul, Geeske en Marloes van de Kaat Mossel. Het lijkt wel of de tijd hier is blijven stilstaan. Het is een geliefd eiland voor duitse vakantiegangers die er dan ook rijkelijk van het strandleven genieten (maar wij ook). We varen over het Groningse wad via Lauwersoog naar Dokkumer Nieuwe Zijlen. We eten daar op aanraden van Paul en Geeske in het prima restaurant de Pater. Vervolgens via Leeuwarden naar Franeker. Daar brengt Karin op 25 augustus Laetitia bij ons aan boord die mee zal varen tot Enkhuizen. Op zaterdag 26 augustus bereiken we na bijna 8 weken varen onze thuishaven. We hebben het beiden een prachtige tocht gevonden. Vooral omdat het weer zo goed was, we genoten van de stilte overal en er nagenoeg geen problemen zijn geweest.

De scheeps bibliotheek

We hebben zoals ieder jaar weer heel wat afgelezen. Voor Titia bevatte de scheepsbibliotheek o.m.:

 • Joe Speedboot van Tommy Wieringa

 • Waar was je nou van K. Schippers

 • Le destin de Iouri Voronine van Henriette Jelinek

 • Birds without wings van Louis de Berniere (de schrijver van Captain Corelli's mandolin)

 • Alleman van Philip Roth

 en voor mij waren er

 • Two little girls in blue van Mary Higgins Clark (een zeer spannende thriller over een tweeling)

 • Birds without wings met een interessante kijk op het Turkije van vlak voor de komst van Ata Turk

 • Everyman van Philip Roth (ik vond zijn plot against America aanzienlijk beter)

 • Mevrouw de Minister van Madeleine Albright (de politieke hoofdstukken zijn interessant de persoonlijke minder)

 • Midnight in Sicily van Peter Robb (een boeiend overzicht van de Mafia, de italiaanse politiek en Sicilie eind 20e eeuw)

 

 Zondag 27 augustus sluiten we het schip af en gaan terug naar huis.

 

Laetitia