Noorwegen 2005 deel 3

REISTRAJECT 3: VAN OSLO VIA SKAGEN NAAR ENKHUIZEN

 Noorwegen is een jong land. Dit jaar wordt gevierd dat het 100 jaar geleden is dat het verband met Zweden werd ontbonden en Noorwegen echt onafhankelijk werd. Ook aan Oslo (dat tot 1925 Christiania genaamd werd) kun je zien dat het er allemaal betrekkelijk nieuw is. Het is een ruim gebouwde stad. Wij liggen met de Odrecht in de Aker brygge/Herbern marina. Deze jachthaven ligt aan de "flaneer mijl". Tout Oslo en alle toeristen lopen hier te flaneren. Je kunt er eten, drinken, dansen en shoppen. Het doet er bijna mediterraan aan. Als wij 's avonds rond half tien onze rekening betalen in het restaurant stromen er nog steeds mensen binnen. Wij hebben dan wel buiten zitten eten. Er zijn ook een aantal musts in Oslo. Zoals het Vigeland park met zijn vele beelden. Curieus en ook wel omstreden.

Noorwegen

Omdat wij een reparatie aan de motor moeten laten uitvoeren (problemen met het koelwater) gaan wij naar een kleine werf even buiten Oslo (op het eilandje Killingen dat met een loopbrug verbonden is met het schiereiland Bogdoy). De reparatie zal een aantal dagen duren. We hebben dus alle tijd om ons programma voor Oslo af te werken zoals bezoeken aan het Fram, Kon-Tiki en Munch museum. In het Fram museum ligt het sterkste houten schip ter wereld. Daar werden poolreizen (Noord- en Zuidpool) mee uitgevoerd door o.a. Fridtjof Nansen (1893-1896) en Roald Amundsen (1910-1912).In het Kon-Tiki museum ligt natuurlijk het vlot de Kon-Tiki waarmee Thor Heyerdahl van Peru naar Barbados voer. Ook ligt er de Ra II het schip van papyrus waarmee Heyerdahl van Afrika naar Barbados voer. Edvard Munch is de bekendste Noorse schilder. Hij schildert in de stijl van Gauguin en van Gogh. Zijn meest bekende schilderij "De Schreeuw" werd gestolen en nooit meer teruggevonden. Gelukkig had hij er 2 van geschilderd. Ook gaan we naar het noorse volksmuseum met o.a. een staaf kerk uit de 11e eeuw. Deze kerk, van hout gemaakt, wordt staafkerk genoemd omdat hij gebouwd is met 4 dikke lange palen verticaal op de hoeken.

Op de wal bij de werf staat een groot wit zeiljacht genaamd Fram XV. Dit is het zeiljacht van de koning van Noorwegen waar hij regelmatig wedstrijd mee zeilt. Het officiele motorjacht is de Norge en dat ligt vlak bij Oslo voor anker en daar vaar je langs als je met de ferry van Bogdoy naar Oslo gaat. Deze ferry nemen wij de laatste dagen regelmatig omdat wij op die manier het snelst van de werf in Oslo stad kunnen komen. Het is ca. 40 minuten lopen van de werf naar de ferry. We hebben 4 dagen bij de werf gelegen. Op Dinsdag 9 Augustus om 4 uur 's middags is de reparatie voltooid en is de motor voorzien van een nieuwe koppakking. Wij varen direct weg en gaan diezelfde avond voor anker in een prachtige rustige baai in de Oslofjord. Vervolgens gaat het in sneltreinvaart naar het Zuiden. De Oslofjord uit, langs de Westkust van Zweden en ter hoogte van Marstrand (ca 40 km ten Noorden van Goteborg) maken we de ca 65 km lange tocht over het Kattegat naar Skagen in Denemarken waar we Vrijdag 12 Augustus aankomen. Skagen ligt op het meest noordelijke puntje van Denemarken (en Jutland). Het is een grote vissershaven vergelijkbaar met Scheveningen en IJmuiden. Naast veel kleine vissersbootjes die voortdurend in en uitvaren liggen er ook grote zeewaardige hektrawlers We hebben 163 mijl (310 km) in 3 dagen door 3 landen (Noorwegen, Zweden en Denemarken) gevaren en nu gaan we het wat rustiger aan doen.

Denemarken

Om bij te komen van de snelle vaartocht van Oslo naar Skagen blijven we een dag liggen in de eerste haven die we na Skagen aandoen: Saeby. Op een prachtige zonnige Zondag (14 augustus) wandelen we uitgebreid door dit idyllische oude vissersstadje. Al in de 15e eeuw bouwden de Karmelieten monniken er een kerk en klooster. Het interieur van de kerk bevat o.a. een aantal zeer oude fresco's. Bij de reformatie in 1536 toonden de Denen zich niet alleen realistisch maar ook flexibel. De abt van de katholieke kerk werd de dominee van de Evangelisch-Lutherse gemeente. Aan de ingang van de haven staat een kitscherig Maria beeld als een Janus kop uitgevoerd want het beeld uit een stuk heeft aan beide zijden een lichaam met hoofd. We zakken snel af naar het Zuiden van Denemarken en op Vrijdag 19 Augustus zijn we in Horup Hav op het eiland Als. Hier kwamen we op 20 Juni Denemarken binnen en van hier zullen we het land ook weer verlaten.

Op een stralende bijna windloze dag steken we de Oostzee over naar de Kieler Fjord in Duitsland. Titia krijgt tijdens de oversteek naar Duitsland alle tijd om in het zonnetje "de Wereld van Sofie" te lezen. Een boek over filosofen door de eeuwen heen van de noorse schrijfster Jostein Gaarder. We brengen een nacht door in de Olympia Haven in Schilksee bij Kiel en ook een nacht in Rendsburg aan het Kieler Kanaal. Vervolgens bereiken we de rivier de Elbe berucht om haar hoge golven bij harde wind. En zij maakt haar reputatie waar want uiteindelijk moeten we 4 dagen wachten voor we verder kunnen. Maar dan gaat het ook in 3 dagen over het duitse wad van Cuxhaven naar Borkum en kunnen we het Kugelbake van Cuxhaven voorgoed achter ons laten. Af en toe gaan we voor anker om het volgende tij af te wachten. Op het wad bij Minsener Oog dat als het droogvalt een geliefde plaats is om te wandelen rennen plotseling als 2 zeemeerminnen 2 geheel blote tieners over het strand. Vader en moeder houden hen op afstand in de gaten. Toen we hier vorig jaar lagen landde opeens een Rode Kruis helicopter vlak naast ons op de zandplaat: die wilden ons zeker eens van dichtbij bekijken. De genoemde jonge dames bleven echter wijselijk op afstand.

In Borkum hebben we de keus: gaan we over het nederlandse wad naar Lauwersoog of gaan we naar Delfzijl en dan over de kanalen naar Groningen/Lauwersoog. Het wordt het laatste omdat we erge lage waterstanden verwachten op het wad vanwege de O wind en het doodtij. We zijn op Dinsdag 30 Augustus in Groningen waar moeder Gaaikema Schuiringa, Sina en Fred 's avonds langskomen om ons welkom te heten na 10 weken afwezigheid uit Nederland. De volgende dag maken we een mooie tocht door de stad Groningen en over het Reitdiep en het Lauwersmeer naar Lauwersoog. Op donderdag 1 september halen we Ingrid om 8 uur 's ochtends op van de boot uit Schiermonnikoog waar zij een paar dagen heeft doorgebracht bij Karin en de kinderen. Ze zal 2 dagen met ons mee varen en in Franeker weer van boord gaan. Wij vervolgen onze thuisreis via Makkum naar Enkhuizen waar we na een prachtige zeiltocht op het IJsselmeer op Zaterdag 3 september afmeren. We zijn 82 dagen onderweg geweest (net niet in 80 dagen de wereld rond) en hebben 1900 mijl (ca 3500 km) afgelegd. Opnieuw hebben we een unieke tocht gemaakt waar we de prachtige fjorden en kusten van Noorwegen hebben leren waarderen.