U bent hier

Noorwegen 2005 deel 2

Door joost op ma, 02/05/2011 - 21:09

REISTRAJECT 2: VAN LEGOLAND VIA MOLLOSUND NAAR OSLO

Na een aantal gezellige dagen met Karin, Sebastian en Laetitia, waarbij we het wat betreft het varen kalm aan hebben gedaan nu weer alle aandacht voor de voortzetting van de reis naar het Noorden. Op donderdag 7 juli vertrekken we uit Horssens en dan varen we in 3 dagen via Ebeltoft en Grenaa naar de zweedse kust ter hoogte van de Kungsbacka fjord. De eigenlijke overtocht van Denemarken naar Zweden duurde 12 uur waarin we 68 mijl aflegden. In een lange ruk het Kattegat over met prachtig weer waarbij alleen in het laatste uur een stormbui losbarstte met windstoten tot 6 Beaufort. Maar toen waren we gelukkig al dicht bij de zweedse kust. Op Zondag 10 juli varen we met prachtig weer langs de zweedse kust verder naar het noorden. We passeren Gothenburg en eindigen die dag in Marstrand. Het is de laatste dag van de swedish match sail race en het is er dan ook overvol. Wij ankeren in de baai. We bezoeken het prachtige plaatsje Marstrand (wel toeristisch) met z'n originele houten huisjes. Er is een citadel van waaruit je een geweldig uitzicht hebt over de omgeving. Onze vrienden Paul en Geeske met de Kaat Mossel zijn al een aantal weken aan het varen in Zweden en Noorwegen. Op maandag 11 juli hebben wij een rendez-vous. Vervolgens zullen wij 4 dagen gezamenlijk rondvaren in Zweden en daarbij om het grote eiland Orust heenvaren. We vinden een prachtige ligplaats in Gullholmen wat het oudste vissersplaatsje is van Zweden. Nu meer een toeristische trekpleister. We brengen een paar gezellige dagen met Paul en Geeske door en wisselen veel gegevens uit voor de verdere reis. We maken een prachtige tocht om Orust heen (met een aantal zeer nauwe rotsige doorvaarten). In Mollosund eten we samen in het gezellige restaurant Emma aan de haven en op vrijdag 15 juli gaat ieder zijns weegs: de Kaat Mossel via Gothenburg en Kopenhagen naar Berlijn en wij naar Oslo.

Zweden

Het scherengebied vanaf Marstrand tot aan Halden (Noorwegen) is zeer uitgebreid. Het omvat honderden eilanden en we vinden het aanzienlijk mooier dan de scheren aan de Zweedse Oostkust (waar we in 2000 en 2003 waren). We varen daarom korte dagtrajecten om volop van de omgeving te genieten. In Grebbestad blijven we een extra dag liggen. We nemen daar de fiets en fietsen naar 2 historische bezienswaardigheden. Allereerst brengen we een bezoek aan Greby gravfaelt: grafstenen van 200 na Chr. Daarna fietsen we 8 kilometer verder en komen in Vittlycke (Tanumshede) waar we uitgebreid de beroemde rotstekeningen bekijken. Deze tekeningen zijn gemaakt in 1800 voor Chr door ze uit te hakken in de rotsen. Ze zijn door de oorspronkelijke bewoners niet gekleurd en hebben dan ook niet het probleem van de verblekende kleuren zoals bij de rotstekeningen in Frankrijk. Ze zijn nu ingekleurd door lokale archeologen om ze beter zichtbaar te maken. Ze liggen open en bloot in de natuur uitgestrekt over een wijd gebied. Dit gebied staat op de werelderfgoed lijst van de Unesco.

Op Dinsdag 19 juli om 13.00 uur bereiken we de grens tussen Zweden en Noorwegen. Precies 5 weken na ons vertrek op 14 juni uit Enkhuizen (en 839 mijl daarvandaan). De lichte regen mag ons niet deren want we zijn blij om nu de komende tijd te kunnen gaan genieten van de noorse kusten en scheren en ons geplande bezoek aan Oslo. De eerste paar dagen brengen we door op de grens van Zweden en Noorwegen: voor anker in prachtige baaien en in de haven van Halden. Dit is onze eerste noorse haven. We maken er kennis met diverse noren (bizonder vriendelijke mensen) en brengen een bezoek aan de meest bekende vesting van Noorwegen genaamd Frederiksten festing gebouwd in de 17e eeuw.

Noorwegen

Na Halden steken we de Oslofjord dwars over en komen in een prachtig scheren en eilanden gebied. Vandaar gaat de tocht verder langs de zuid kust van Noorwegen. We bezoeken er plaatsen als Stavern (met z'n oude marinewerf uit 1756) in de Larvik fjord en Brevik (een oud vissersplaatsje) in de Eidanger fjord. We vervolgen onze tocht langs de Zuid kust van Noorwegen. We varen door prachtige scheren gebieden en fjorden. Maar af en toe hebben we ook een stukje over zee (Skagerrak). Dat kan alleen bij goed weer want er kunnen hoge golven staan.Soms zijn de doorvaarten wel heel nauw zoals die bij Kreppa waar Titia aan het roer staat. Het meest westelijke plaatsje voor ons aan de zuidkust is Krageroy. Toeristisch maar gezellig. Vandaar gaan we terug naar de Oslofjord en Oslo. Onderweg ankeren we nog een aantal uren en maken dan een mooie rotswandeling.

In Oslo aangekomen vinden we een mooie ligplaats onder de rook van het stadhuis. Daar is net het summerfestival gaande en dat betekent een oorverdovende herrie van house muziek draaiende DJ's. We wachten dan ook alleen de aankomst van Marieke en Janneke af die op zaterdag avond 30 juli arriveren. Zij waren al met vakantie in Noorwegen. We ontvluchten de herrie en gaan voor anker op een rustig plaatsje. We toeren een aantal dagen met z'n vieren rond in de Oslofjord en overnachten beurtelings op een rustige ankerplaats of in een klein haventje. Daarna keren we op 2 augustus terug naar Oslo waar Marieke en Janneke op Woensdag 3 augustus afscheid nemen om terug te vliegen naar Nederland. Wij nemen nu de tijd om Oslo te bekijken.