U bent hier

Door joost op ma, 02/05/2011 - 21:25
Odrecht onder zeil

REISTRAJECT 1: VAN ENKHUIZEN VIA HORUP HAV NAAR SAMSO

De Odrecht is de afgelopen weken gereed gemaakt voor de 2 maanden durende reis via Duitsland naar de Roskildefjord en Kopenhagen in Denemarken. De voorbereidingen gebeuren in de thuishaven Enkhuizen alwaar het schip sedert 5 mei jl. ligt afgemeerd. Het wachten is op de geboorte van ons derde kleinkind waarna we kunnen vertrekken. Op 8 juli is Carmen Josephine geboren en dat betekent dat we op de geplande datum van 14 juli kunnen vertrekken. Vanaf de vertrekdatum zal wekelijks op deze website een nieuwsbrief over de tocht worden bijgehouden.

Carmen

Op 14 juli zijn we vertrokken uitgezwaaid door Ingrid en Marieke. Aan boord is ook de 5-jarige Sebastian: de zoon van Karin (en onze kleinzoon). We varen de eerste dag naar Leeuwarden en varen dan naar Lauwersoog. Hier brengt oma Gaaikema met een vriend een bezoek aan het schip en we gaan met z'n allen vis eten in het "Pierenend". De volgende dag gaat het naar het duitse waddeneiland Borkum. Dan passeren we in 1 dag een reeks waddeneilanden: Memmert, Juist, Norderney en Langeoog. Onder Spiekeroog gaan we voor anker. Bij laag water vallen we droog en dat komt goed uit want een onweer met heftige buien en zware windstoten trekt over ons heen. Maar daarvoor konden we met kleinzoon Sebastian schelpen zoeken op het modderige wad. De volgende haven is Hooksiel. We gaan de sluis door en varen via een smal meertje door naar de binnenhaven van Hooksiel. We zijn hier al vaak geweest en het is er altijd erg rustig. De volgende dag terug de sluis door en dan de rivier de Jade op. Daar krijgen we een probleem met de motor: hij verliest olie uit het carter. Een noodreparatie uitgevoerd en terug naar Hooksiel waar een scheepswerf is. Daar wordt de motor gerepareerd wat gelukkig een kleine ingreep is. Fred en Sina komen langs uit Norg om Sebastian op te halen. (opgemaakt 20 juli 2004)

We vertrekken op woensdag 21 juli uit Hooksiel. Het is mooi rustig weer en wij moeten vandaag een flink eind langs de kust van Duitsland varen en daarbij de rivieren de Jade en de Weser oversteken. We gaan voor anker nabij Neuwerk een klein eilandje bij de monding van de Elbe. Waren we hier 2 dagen eerder aangekomen dan hadden we de Queen Mary II (het grootste passagiersschip van de wereld) voorbij zien varen opweg van Hamburg naar Rotterdam. De volgende dag een vlotte tocht over de Elbe naar Cuxhaven. Hier begint het Noord-Oostzee kanaal ook wel Kieler kanaal genoemd. Dit kanaal is in 1895 geopend en is een belangrijke verbinding voor de vracht- en pleziervaart. We doen over de 100 km ca 10 uur verdeeld over 2 dagen. Het is druk op het kanaal en we zien weer veel imponerende zeeschepen. Daaronder ook het cruiseschip de Prinsendam van de Holland Amerika Lijn. Als we sluizen van Holtenau uitvaren ontvouwt de Kieler Fjord zich aan ons. titleijd weer een spectaculair gezicht deze wijdse fjord met z'n honderden zeilboten. We brengen de nacht door in Schilksee. Hier is een immense jachthaven die destijds is gebouwd voor de Olympische zeilwedstrijden in Duitsland.

De volgende dag maken we de oversteek van Duitsland naar Denemarken. Het is een mooie dag en we kunnen genieten van de zon als het schip zichzelf (met behulp van de autopilot) in ca 6 uur naar de overkant stuurt. We landen aan in Horup Hav. Dit is een kleine fjord met haven aan de zuidzijde van het eiland Als. De ingang van de fjord die wat verscholen ligt is altijd goed te herkennen aan 2 windmolens op de kop. We zijn hier al vele malen geweest op onze tochten door Denemarken. Omdat de haven vol is gaan we voor anker in de baai. (opgemaakt 25 juli 2004)

Op maandag 26 juli lichten we het anker en varen we verder. Allereerst moeten we door de brug bij Sonderborg. Een uurtje wachten en we varen op de Als Sund. Een prachtig vaargebied met vele baaien om te ankeren. Wij varen echter door tot de Kleine Belt en gaan voor anker in een fraaie baai Kalvo bocht geheten. Kalvo is een klein schiereiland waar vroeger een werf was gevestigd. De tocht brengt ons de volgende dag in Haderslev. Deze middelgrote plaats ligt aan het eind van een 11 km lange fjord. De plaats dateert van de 13e eeuw en heeft een lange geschiedenis. Wij maken er een uitgebreide stadswandeling en bezoeken onder meer de Domkerk. Er zijn veel oude huizen uit de 17e eeuw. De tocht vervolgt langs de West en Noordkust van Fuenen. Hier gaan we diverse malen voor anker en maken er de nodige wandelingen. Het weer is warm geworden en we eten (barbecuen) regelmatig buiten aan dek. De eilanden van Denemarken Denemarken bestaat uit 406 grote en kleinere eilanden naast Jutland dat vast zit aan Duitsland. Hierop ligt o.a. de plaats Aarhus wat de tweede stad van Denemarken is. Het grootste eiland is Zeeland met daarop de hoofdstad Kopenhagen. Daarna komt Fuenen waarop Odense ligt -de derde stad van het land-. Kleinere eilanden zijn Lolland en Falster ten zuiden van Zeeland, Langeland en Aero ten zuiden van Fuenen en Samso ten noorden van Fuenen. Tussen Fuenen en het vaste land van Jutland ligt de Kleine Belt, tussen Fuenen en Zeeland ligt de Grote Belt en tussen Seeland en Zweden ligt de Sont. Ten noorden van Zeeland ligt het Kattegat: een groot open water waar het vaak hard waait.

Op zaterdag 31 juli komen we aan in Korshavn even ten Noorden van de Odense fjord aan de noordkant van Fuenen. Dit is een prachtige natuurlijke baai en met een schitterende plaats om te ankeren. We zien hier een kleine walvis zwemmen. Ook maken we uitgebreide wandelingen op Fyns Hoved een bizonder fraai natuurgebied. We kunnen het niet nalaten om naar Odense te varen. Op zich geen aantrekkelijke tocht want hij duurt ca 3 uur om in de stad te komen en daar lig je dan met je boot aan een stoffige industrie kade tussen de silo's. En dan moet je ook weer 3 uur terugvaren naar zee. Maar we willen graag de stad van Hans Christiaan Andersen zien. We waren hier ook al eens met onze (toen nog kleine) kinderen ca 25 jaar geleden. We maken een uitgebreide wandeling door de stad, lunchen op een pleintje,lopen langs het geboortehuis van Hans Christiaan Andersen, bezoeken de 1000 jaar oude kerk van de heilige Knud en gedragen ons als echte toeristen.

Huis van H.C. Andersen

Maar dan gaan we ook weer snel weg van onze stoffige ligplaats om opnieuw rustig voor anker te gaan in de baai van Korshavn.

We besluiten onze tocht te vervolgen naar Samso, een klein eiland ten Noorden van Fuenen. Het havenplaatsje Ballen ligt aan de Oostkust en is druk en gezellig.

(opgemaakt 3 augustus 2004)