U bent hier

Door joost op ma, 02/05/2011 - 21:30
Odrecht onder zeil

REISTRAJECT 2: VAN SAMSO VIA ROSKILDE NAAR KOPENHAGEN

De volgende plaats op Samso die we bezoeken is Langor wat verder naar het Noorden. Deze haven ligt midden in een natuurgebied met morenen stenen uit de verre oudheid. We maken er een lange fietstocht en zien er de zo bekende deense huisjes en kerken (in iedere deens kerk hangt een model van een oud schip).
Nu wordt het tijd om over te steken naar het volgende eiland: Seeland. Dit is het eiland met de hoofdstad Kopenhagen. Maar voordat we daar naar toe gaan willen we eerst een aantal dagen doorbrengen in de Roskilde fjord aan de Noordkant van Seeland. We maken een 8 uur durende overtocht van Samso naar Seeland door de Samso Belt en het Kattegat.
We brengen een aantal dagen door in de buurt van Roskilde, de plaats waar alle deense vorsten begraven liggen in een grote dom (in een volgende aflevering volgt meer informatie over Roskilde).
In Roskilde komt Ingrid een paar dagen aan boord.

We genieten van het prachtige weer, zwemmen, liggen in de hangmat en gaan uiteten in het idyllische plaatsje Jyllinge.
Deze plaats bezoeken wij ook nog om een andere reden. Een paar jaar geleden kochten we een huis in Frankrijk van een Deens echtpaar dat uit.......Jyllinge kwam. We gaan met de fiets op speurtocht naar hun deense huis. Toen we dat hadden gevonden zag het er verlaten uit. Kennelijk waren ze aan het verhuizen.

Op 10 augustus komen we in Frederiksvaerk in het Noorden van de Roskilde fjord. Hier hebben we een rendez-vous met de Cumulus III van Erik en Jolien. Zij zijn op de terugtocht van de Limfjord en Gotenburg via Kopenhagen naar Nederland.
(opgemaakt 10 augustus 2004)
We hebben een gezellig diner aan boord van de Cumulus waarna de volgende dag beide schepen weer huns weegs gaan.

Bericht van ingrid, van Gershov havn-naar Roskilde, 12 augustus 04
Nog maar net bekomen van de wilde vaart en de zee roept alweer. Ik mag een aantal dagen meevaren met pa en ma die op avontuur zijn in Denemarken.Dus: vliegen naar Copenhagen en dan rijden naar Roskilde, waar de 0drecht op de rede voor anker ligt. De komende dagen duiken we de Roskildefjord in en dat betekent: meren, scheerachtige eilanden, boeien, oost, west, noord, zuid-kardinalen en lekker over het water varen. We komen op onze weg ook een aantal waterbeelden tegen. Deze waterbeelden zijn de combinatie van de vrouw en het varken en dat heeft vast een mythologische betekenis.

De temperaturen zijn nogal aangenaam (warm tot zeer warm) en daarom neigen we er soms naar om in de fjord te springen. Maar als je dat echt zou doen, dan spring je op de meeste plaatsen in het dril van een paar honderd kwallen waarvan de geelste onder hen, toch echt wel kunnen aanvallen en bijten. Maar gelukkig kun je op sommige plekken in de fjord ook kwallenvrij baden.

Een paar dagen een fjord induiken is lekker terug naar de natuur, blauwe luchten, bessen en rabarber. En kijken naar de koeien die met hun poten in de fjord staan, om af te koelen. Alhoewel blauwe luchten. Vanochtend, toen we van Gershov-havn weer naar Roskilde vertrokken, werd de blauwe lucht wat donkerder.En de weergoden lieten het donderen en flitsen hier en daar. Er is onweer op komst, maar wij hebben de rede van Roskilde gehaald. Straks maar even naar het museum om te kijken wat die Vikingen hebben uitgespookt....

In Roskilde brengen we een bezoek aan het Vikingmuseum waar een 5 tal uitgegraven viking schepen liggen alsmede een uitgebreid overzicht van het doen en laten van de Vikingen rond het jaar 1000.
(opgemaakt 17 augustus 2004)

Bas en Pien

Nadat Ingrid is vertrokken brengen we een uitgebreid bezoek aan de stad Roskilde. We bezoeken er o.m. de dom en zien op een plein 3 levensgrote vazen: een geschenk aan de stad vanwege het 1000-jarig bestaan.

Dan varen we 's avonds laat van Roskilde naar een ankerplaats. Het is aardedonker en we varen dan ook helaas door enkele vissersnetten. De volgende dag zien we daarvan het resultaat.

Op Zaterdag arriveren Pien en Bas in Roskilde. Ze namen het vliegtuig in Amsterdam en de trein van het vliegveld van Kopenhagen naar Roskilde. Ook zij brengen een bezoek aan het Vikingmuseum. Dan wordt het tijd om Roskilde en de Roskilde fjord achter ons te laten.

We varen nu langs de Noordkant van Seeland. Een hoge kust met weinig havens. Dit is het Zuidelijke deel van het Kattegat. Voor ons verschijnt de kust van Zweden maar daar gaan we niet heen. We ronden Seeland en varen naar de haven van Helsingor. Dit is een plaats met een rijke geschiedenis. We brengen een uitgebreid bezoek aan het slot Kronborg. Dit kasteel heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Denemarken. Het bewaakte de toegang tot de Sont en zorgde er voor dat de passerende koopvaardij schepen tol betaalden. En verder is het kasteel bekend als het slot van Hamlet uit het toneelstuk van Shakespeare.

We duiken ook onder in de gewelven: de casematten.Hier, in de gewelven onder het kasteel verbleven meer dan 1000 soldaten met hun paarden bij een gemiddelde temperatuur van 7 graden.

De volgende havenplaats is Rungsted. Hier is niet alleen de meest chique jachthaven van Denemarken maar ook de meest chique jachthaven die we ooit ergens bezocht hebben. Het is de thuishaven van de Koninklijke Deense Jachtclub. Er zijn veel winkeltjes, vele restaurants met hun terrassen aan het water en er heerst een levendige atmosfeer. Wij gingen erheen om het woonhuis van Karen Blixen ( Out of Africa) te bezoeken dat nu een museum is. Het is een prachtig museum dat beslist een bezoek waard is. Karen Blixen schreef haar boeken eerst in het Engels onder de naam Isak Dinesen en herschreef de tekst vervolgens in het Deens als Karen Blixen.

Museum Karen Blixen

En vandaar gaat de reis verder naar Kopenhagen waar we op 18 augustus in de loop van de middag arriveren.

(opgemaakt 18 augustus 2004)

We kunnen een prachtige ligplaats vinden in het hartje van de stad in het Christianshavn kanaal. Vandaar is het ca 15 minuten lopen naar het centrum van de stad (Nyhavn en de Stroget).

We treffen daar ook de Kaat Mossel aan de visserskotter van Paul en Geeske. Opnieuw zijn we er in geslaagd onze reizen zo op elkaar af te stemmen dat we elkaar weten te treffen. Helaas gaan zij de volgende dag al verder terwijl wij nog aan de sight-seeing van Kopenhagen moeten beginnen.